Integritetspolicy – Arvid Nilsson

Integritetspolicy

Denna integritetspolicy beskriver hur vi i Arvid Nilsson använder och skyddar all information som du ger oss tillgång till.

Denna integritetspolicy beskriver hur Arvid Nilsson Sverige AB (org.nr 556016-2045, Bultgatan 27, Box 583, 442 16 Kungälv) behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Policyn gäller när du besöker vår webbplats, kommunicerar med oss, ingår i en affärsrelation, använder våra tjänster eller söker arbete hos oss.

Har du frågor är du välkommen att kontakta vårt dataskyddsombud:
 Annika Folkesson
 +46 (0)303 62 422
 data.protection.officer@arvidnilsson.com

Läs gärna vår cookiepolicy för mer information om hur vi hanterar cookies.


Vilka personuppgifter som vi samlar in och behandlar

Vilka uppgifter vi behandlar beror på hur du interagerar med oss. Nedan beskriver vi vilka personuppgifter vi samlar in, från vilka källor och i vilka situationer.

Uppgifter du själv lämnar

Vi behandlar de uppgifter du frivilligt ger oss, till exempel när du:

  • fyller i formulär på vår webbplats
  • lämnar dina kontaktuppgifter till oss, till exempel genom att överlämna ett visitkort
  • gör en förfrågan eller kontaktar oss via telefon, e-post eller chatt
  • skickar in ansökningshandlingar i samband med rekrytering
  • ingår ett avtal, gör en beställning eller kommunicerar i ett pågående kund- eller leverantörssamarbet

Uppgifter i affärsrelationer

När du eller det företag du representerar är kund, leverantör eller partner behandlar vi uppgifter som behövs för att hantera:

  • beställningar och leveranser
  • kund- och leverantörskommunikation
  • fakturor och betalningar
  • möten, avtal och uppföljningar

Teknisk data från webbplatsbesök

När du besöker vår webbplats samlar vi in teknisk information. De flesta uppgifter samlas in först efter ditt samtycke via vårt cookieverktyg. Det kan omfatta:

  • IP-adress
  • webbläsare, enhet, operativsystem och skärmstorlek
  • hur du navigerar och använder webbplatsen
  • cookieidentifierare och samtyckesinställningar

Cookies och spårningstekniker

När du besöker vår webbplats används cookies och liknande tekniker. Vi använder endast cookies utöver de nödvändiga när du har gett ditt samtycke via vårt cookieverktyg. Cookies delas in i följande kategorier:

  • Nödvändiga cookies – krävs för att webbplatsen ska fungera
  • Analytiska cookies – används för att förstå hur webbplatsen används och förbättra funktionalitet
  • Marknadsföringscookies – används för att visa relevanta annonser och för att mäta effekten av vår marknadsföring

Läs mer i vår cookiepolicy för mer information om hur vi hanterar cookies.

Uppgifter från tredje part

Vi kan få personuppgifter från externa källor, till exempel:

  • offentliga register (information om företag och kontaktuppgifter)
  • kreditupplysningsföretag (ekonomisk information kopplad till företagskunder)
  • samarbetspartners (uppgifter som delas vid gemensamma projekt eller rekommendationer)

Vi tar endast emot de uppgifter som behövs för att bekräfta företagsinformation, hantera beställningar, kontrollera kreditvärdighet eller upprätthålla affärsrelationer.

Exempel på personuppgifter vi behandlar

  • namn, e-post, telefonnummer, adress, företag, befattning
  • beställningar, fakturor, kundhistorik och betalningsinformation
  • kommunikation och supportärenden
  • teknisk information (IP-adress, webbläsare, enhet, skärmstorlek, cookies, besöksstatistik)
  • rekryteringsunderlag (CV, personligt brev, referenser)
  • marknadsföringspreferenser och samtycken

Vi samlar inte medveten in personuppgifter om barn.


Hur vi använder personuppgifter

ÄndamålRättslig grund
Leverera produkter och tjänster (hantering av beställningar, leveranser, fakturor, avtal)Avtal / rättslig förpliktelse
Kommunicera med dig (support, kundservice, offertförfrågningar)Berättigat intresse
Förbättra webbplats och tjänster (analys, användarupplevelse)Samtycke
Skicka nyhetsbrev, erbjudanden och produktinformationSamtycke
Hantera rekrytering (bedöma ansökningar, kontakt med kandidater)Berättigat intresse
Följa lagkrav (bokföring, säkerhet, rapportering)Rättslig förpliktelse

Behandling med stöd av berättigat intresse

I vissa fall behandlar vi personuppgifter med stöd av vårt berättigade intresse. Det gäller exempelvis när vi behöver:

  • kommunicera med befintliga kontaktpersoner
  • hantera kundförfrågningar och löpande ärenden
  • förbättra och vidareutveckla våra tjänster och vår webbplats

När vi använder berättigat intresse gör vi alltid en bedömning där vi väger vårt behov av att behandla uppgifterna mot din rätt till integritet. Vi bedömer att dessa behandlingar har begränsad påverkan på din integritet. De är naturliga i en affärsrelation och nödvändiga för att vi ska kunna ge god service och upprätthålla säker och korrekt kommunikation. Därför anser vi att vårt intresse inte går före dina rättigheter.

Du kan när som helst invända mot behandling som baseras på berättigat intresse genom att kontakta oss på data.protection.officer@arvidnilsson.com.


Hur länge vi sparar personuppgifter

Vi sparar personuppgifter endast så länge det är nödvändigt för respektive ändamål. Lagringstiderna nedan baseras på lagkrav, avtal eller våra legitima behov av att hantera kundrelationer, service och dokumentation.

Beställningar och bokföring

Vi sparar uppgifter som rör köp, fakturor och betalningar i upp till 7 år enligt bokföringslagen. Detta är ett lagkrav och vi får inte radera uppgifterna tidigare.

Kundkontakt och support

Vi sparar supportärenden och kommunikationshistorik i upp till 24 månader för att kunna följa upp ärenden, hantera reklamationer och ge bättre service vid återkommande kontakt.

Rekrytering

Vi sparar ansökningshandlingar i upp till 6 månader efter att rekryteringen avslutats för att kunna besvara frågor och säkerställa att processen hanterats korrekt. Om du samtycker kan vi spara dina uppgifter längre för framtida tjänster.

Leverantörsrelationer

Vi sparar uppgifter så länge avtalet gäller och en tid efteråt för att kunna hantera avtalet, följa upp leveranser och säkerställa dokumentation. Uppgifter som omfattas av lagkrav, exempelvis bokföringslagen, kan behöva sparas längre.

Marknadsföring

Uppgifter som används för nyhetsbrev sparas så länge du har gett ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla samtycket eller avregistrera dig.

Cookies och spårningstekniker

Uppgifter som samlas in via cookies behandlas endast efter ditt samtycke och sparas så länge det behövs för respektive syfte. Exakta lagringstider finns i vår cookiepolicy. Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt samtycke via cookieverktyget på vår webbplats.


Hur vi delar personuppgifter

Vi delar endast personuppgifter när det är nödvändigt för att leverera våra tjänster, uppfylla avtal eller följa lagkrav. Vi kan också behöva dela uppgifter för webbanalys, förbättring av webbplatsen och för att tillhandahålla relevant marknadsföring. Vi säljer aldrig personuppgifter.

Mottagare delas in i följande kategorier:

Leverantörer (personuppgiftsbiträden)

Vi använder externa leverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning och enligt våra instruktioner. Dessa hjälper oss bland annat med:

  • IT-drift och hosting
  • affärssystem och kundhantering
  • ekonomi, betalningshantering, lön och personalhantering
  • support och kundservice
  • logistik och leveranser
  • kommunikation och marknadsföring
  • hantering av cookie-samtycken

Vi delar endast de uppgifter som är nödvändiga för respektive ändamål. Samtliga relaterade leverantörer omfattas av personuppgiftsbiträdesavtal.

Självständiga personuppgiftsansvariga

Vissa externa aktörer behandlar personuppgifter för egna syften:

  • webbanalys
  • marknadsföring och annonsering
  • beteende- och användaranalys

Behandling sker endast efter att du lämnat samtycke via vårt cookieverktyg. Vissa aktörer kan överföra personuppgifter till länder utanför EU/EES. När detta sker används godkända skyddsmekanismer som EU–US Data Privacy Framework eller standardavtalsklausuler.

Myndigheter och rättsliga mottagare

Vi lämnar endast ut personuppgifter till myndigheter, domstolar eller andra rättsliga mottagare när det krävs enligt lag eller för att hantera rättsliga anspråk.


Behandling utanför EU/EES

Våra leverantörer behandlar huvudsakligen personuppgifter inom EU/EES.
 Om överföring sker till ett land utanför EU/EES säkerställer vi att skyddsnivån motsvarar GDPR exempelvis genom:

  • EU:s standardavtalsklausuler
  • EU–US Data Privacy Framework

Automatiska beslut och profilering

Vi använder inte automatiserat beslutsfattande som har rättsliga följder eller på annat sätt betydande inverkan på dig. Vi kan använda vissa marknadsföringscookies för att profilera hur du använder vår webbplats för att visa mer relevanta erbjudanden och annonser.

Profileringen avser endast marknadsföringsändamål och har inga rättsliga eller betydande konsekvenser.

Analys av webbplatsens användning för statistik och förbättrad användarupplevelse anses inte som profilering enligt GDPR. Sådan behandling sker endast efter ditt samtycke.

All behandling baserad på cookies sker endast efter att du lämnat samtycke via vårt cookieverktyg. Du kan när som helst återkalla samtycket eller ändra inställningarna via cookieverktyg eller genom att kontakta oss.


Säkerhet

Vi arbetar aktivt för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust eller spridning.

För att upprätthålla hög säkerhet använder vi både tekniska och organisatoriska åtgärder, såsom kryptering, brandväggar, åtkomstkontroller, säkerhetsloggning och regelbunden uppföljning av våra system.

Vi har interna rutiner och riktlinjer för informationssäkerhet, utbildar personal i dataskydd och ställer krav på våra leverantörer att hantera personuppgifter på ett säkert sätt och i enlighet med GDPR.

Vid överföring av personuppgifter till leverantörer utanför EU/EES säkerställer vi att skyddet motsvarar EU:s krav, till exempel genom standardavtalsklausuler (SCC) eller genom att leverantören omfattas av EU–US Data Privacy Framework (DPF).


Dina rättigheter

Du har flera rättigheter som ger dig kontroll över dina personuppgifter.

Om du vill använda någon av rättigheterna kan du kontakta oss på data.protection.officer@arvidnilsson.com. Vi kan behöva bekräfta din identitet innan vi hjälper dig för att hantera ärendet korrekt och säkert.

Vi hanterar din begäran så snabbt som möjligt, vanligtvis inom en månad. Om ärendet är mer omfattande kan handläggningstiden förlängas, men då informerar vi dig innan.

Rätt att se vilka uppgifter vi har om dig

Du kan begära en kopia av de personuppgifter vi behandlar om dig och få förklarat hur vi använder dem.

Rätt att ändra eller uppdatera uppgifter

Om något är fel eller saknas kan du be oss rätta eller komplettera dina uppgifter.

Rätt att få uppgifter raderade

Du kan be oss radera uppgifter som inte längre behövs, när du återkallar ditt samtycke eller när vi inte längre har rätt att spara dem. Vissa uppgifter måste vi behålla enligt lag (t.ex. bokföringsuppgifter).

Rätt att begränsa hur vi använder dina uppgifter

I vissa situationer kan du be oss pausa eller begränsa behandlingen, till exempel om du anser att uppgifterna är felaktiga och vill att vi ska utreda detta.

Rätt att invända mot viss behandling

Du kan invända om vi använder dina uppgifter med stöd av berättigat intresse eller om du inte vill ha direktmarknadsföring från oss. Om du säger nej till direktmarknadsföring stoppar vi det omedelbart.

Rätt att återkalla samtycke

Om du tidigare har gett samtycke (t.ex. för utskick eller cookies) kan du när som helst ta tillbaka det.

Rätt att få ut och flytta dina uppgifter

Du har rätt att få en kopia av de personuppgifter vi har om dig. Vi lämnar ut uppgifterna i ett digitalt format som du kan använda eller föra över till en annan tjänst/aktör.

Klagomål på behandling av personuppgifter

Om du anser att vår behandling av personuppgifter inte följer dataskyddsförordningen uppmuntrar vi dig att först lämna ditt klagomål via den kontakt du redan har med oss.

Du kan också kontakta vårt dataskyddsombud på data.protection.officer@arvidnilsson.com.

Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina uppgifter har du rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är tillsynsmyndighet i Sverige.


När vi uppdaterar denna policy

Vi kan behöva uppdatera denna policy vid ändringar i lagstiftning eller våra tjänster. Den senaste versionen finns alltid på vår webbplats. Vid större ändringar informerar vi tydligt.

Senast uppdaterad: 24 oktober 2025