Gemensam strategi genererar nya affärer och merförsäljning – Arvid Nilsson

Gemensam strategi genererar nya affärer och merförsäljning

Genom ett nära samarbete med Arvid Nilssons projektavdelning har BIG-medlemmen Laitis landat flera större projektaffärer. Tack vare ett transparant arbetssätt hittar man tillsammans lösningar som möter kundens behov.  
– Vi har märkt att vi lyckas som bäst när vi jobbar så med våra leverantörer, säger Björn Johansson, KAM/kalkylator på Laitis.

Laitis satsar stort på projektförsäljning

Laitis-koncernen består av nio butiker i Norrland med ett brett sortiment för bil- och industribranschen. Förutom den dagliga butiksverksamheten satsar man stort på projektförsäljning och nyetableringar.
– Vi har valt att jobba med ett trettiotal säljare ute på fältet, och vi är riktigt duktiga på projektförsäljning. Marknaden på nyetableringar är stark här i norr just nu.

En viktig framgångsfaktor för Laitis är att man gärna samarbetar nära sina leverantörer för att hitta bra lösningar till kunden.
– Vi är duktiga på att ha tajta samarbeten med våra leverantörer. Vi har tagit många nya affärer när vi jobbar tillsammans med Arvid Nilsson till exempel.

Att Arvid Nilsson aldrig säljer direkt till slutkund ser Björn Johansson som en stor fördel.
– Det är en väldig trygghet för oss. Det gör att vi kan ha en öppen och transparent dialog och ta fram ett riktigt bra förslag till vår kund. När vi hjälps åt blir vi starkare tillsammans.

Projektavdelningen är guld värd

Björn Johansson arbetar ofta nära tillsammans med Mattias Nordström på Arvid Nilssons projektavdelning.
– När vi får avancerade förfrågningar är projektavdelningen guld värd. De kan det tekniska och är specialister på sin del. Ett snabbt telefonsamtal så får jag svar på mina frågor, och jag blir experten i mina kunders ögon.

Han lyfter också fram fördelen att kunna ta med Mattias till kundmöten:
– Han kan prata med ingenjörerna om deras frågor och jag kan prata med inköp. Man kan inte vara specialist på allt.

Infästning öppnar dörren för merförsäljning

Björn Johansson menar att infästning ofta fungerar som en dörröppnare för merförsäljning av andra produkter och större affärer.
– När vi har fått in infästning i ett påfyllnadslager hos en kund är vi där och fyller på regelbundet, och det leder till fler förfrågningar.

För våra kunder är enkelheten viktig idag, och ofta blir infästningen inkörsporten till större affärer med verktyg och maskiner till exempel.

Nya affärer även i svagare konjunktur

Den rådande svaga konjunkturen har inte påverkat Laitis i någon större utsträckning, men man har passat på att kontakta nya kunder.
– När det är riktigt högtryck är det svårt att få in nya stora kunder. Men nu när kunderna haft det lite lugnare märker vi att de har haft tid att se över sina leverantörer.

Så även om Laitis har märkt en liten dipp omsättningsmässigt, är det full fart på många projekt.