Autotjänst Laitis i Östersund satsar på bredd och service genom utökat sortiment från Arvid Nilsson
På familjeföretaget Autotjänst Laitis sätter man stolthet i att kunderna alltid ska hitta det de behöver. Målet är att ha Östersunds bredaste sortiment.
– Vi älskar när kunder kommer till oss och hittar just det de letat efter men inte hittat någon annanstans, säger platschef Erik Lundin.
Det första som möter kunderna när de kommer in i butiken är en stor bemannad disk. Här kan kunderna direkt få hjälp att hitta det de söker. Kunskap, bra service och att ha ett stort sortiment på lager är strategin för nöjda kunder.
– Vi satsar på att utveckla och bredda vårt sortiment i stället för att renodla. Vi har både privatkunder och industrikunder, och vi vill att alla våra kunder ska känna sig trygga med att vi kan hjälpa till att hitta lösningen de söker, säger Erik Lundin.
Ett led i den satsningen är att bredda sortimentet av infästning.
– Vi tycker att infästning är en bra dragare för att få fler kunder in i butiken. Vi har satsat stort på att ha mycket hemma på lager, även lite udda produkter. Kundernas efterfrågan styr vilket sortiment vi tar in, men vi har också fått väldigt bra hjälp med urvalet av Arvid Nilsson som har ett brett sortiment.
Nytt och snyggt i hyllorna
Nyligen byggde Arvid Nilsson om Autotjänst Laitis hela infästningsavdelning. Under årens lopp och många tillagda produkter hade det blivit lite svårt att hitta rätt i hyllorna.
Med Arvid Nilssons butikskoncept Store System har butiken nu välfyllda och snygga hyllor. Här finns både förpacknings- och lösviktssektioner med inbyggd LED-belysning och tydliga skyltar som gör det lätt att hitta rätt produkt.
– Jag är övertygad om att kunderna uppskattar när det är ordning och reda i hyllorna. Och det blev verkligen bra med belysningen. Det ska bli kul att följa upp försäljningen, men jag är helt säker på att det kommer att bli ett lyft.
Lokalt familjeföretag med driv
Autotjänst Laitis har funnits i Östersund sedan 1962 när Autotjänst grundades. Under många år drev vd Jonas Erikssons föräldrar både Autotjänst och Laitis Östersund innan bolagen slogs ihop i mitten på nittiotalet. Jonas mamma Gunilla är fortfarande aktiv i bolaget.
Att försöka att alltid ha precis det som kunden behöver hemma är ett tänk som butiken fått med sig från Autotjänst-delen av bolaget.
– Det här sitter i vårt DNA från av bildels-sidan. Vi har många bilmekaniker som kunder och de behöver ofta enstaka produkter snabbt, säger Erik Lundin.
Men att erbjuda en stor bredd behöver inte betyda att man måste ha stort utrymme. På Autotjänst Laitis har man satsat på smarta lösningar i stället för att bygga ut lokalerna.
– För ett par år sedan stod vi inför valet att bygga ut eller hitta en annan lösning. Vi investerade då i hissautomater som gör att vi kan ha en stor bredd i vårt sortiment och mycket på lager. Det fungerar väldigt bra, säger Jonas Eriksson.
Bakom servicedisken finns också ett mindre skåp med infästning som inte säljs så ofta, men som ändå efterfrågas lite då och då. Här finns till exempel mindre, obehandlade rörpinnar och tum- och fingängade sexkantsbult i olika dimensioner och ytbehandling.
– Ibland kommer det kunder som frågar efter en väldigt specifik produkt, och säger ”men det har ni väl inte?”. Då är det en väldigt go känsla att kunna säga att jodå, det har vi. Och skulle vi inte ha det så ordnar vi det, säger Erik Lundin.
Satsar framåt
Sedan ett par år är Autotjänst-Laitis delägare i BIG-gruppen.
– Det är en organisation som passar oss bra, och som ger oss bättre förutsättningar att satsa framåt, säger Erik Lundin.
Bland annat satsar man på en webshop och på att öka sin projektförsäljning.
– Det är många etableringar på gång i området och vi har en del kunder som köper större volymer. Här ser vi goda möjligheter att tillsammans med Arvid Nilssons projektavdelning ta lite större projekt.