Solar samarbetar med Arvid Nilsson för bredare infästningssortiment – Arvid Nilsson

Solar samarbetar med Arvid Nilsson för bredare infästningssortiment

Solar storsatsar just nu på att bredda sitt sortiment. Som samarbetspartner inom fästelement har man valt Arvid Nilsson och under sommaren installeras Arvid Nilssons butikskoncept Store System i flera butiker runt om i Sverige.

Solar har som mål att växa inom området verktyg, förnödenheter och fästelement.

– Vi vill stärka vår attraktivitet och vårt partnerskap med våra kunder inom el, vvs och industri genom att bredda vårt erbjudande. För oss är det viktigt att identifiera strategiska partners med högkvalitativa produkter för långsiktiga samarbeten. Vi har kunder i många olika branscher vilket gör att vi behöver en stark och kompetent partner och Arvid Nilsson lever upp till våra högt ställda krav, säger Matias Mosesson, Vice President, Commercial Market & Sourcing på Solar.

Under våren har Solar arbetat systematiskt med att bredda sitt infästningssortiment genom pilotprojekt i butiker och genom att succesivt bygga ut bassortimentet. Redan nu kan kunder beställa infästning från Arvid Nilsson i Solars webshop, och under sommaren fortsätter lanseringen av Arvid Nilssons produkter i åtta Solar-butiker i Sverige. Här installeras Arvid Nilsson Store System, ett smart butikskoncept där produkterna exponeras på ett tydligt sätt i olika produktgrupper och användningsområden. Hyllsystemet är överskådligt och det är lätt att hitta rätt produkt för kunderna.

– Vi arbetar ständigt med att förbättra kundupplevelsen, och under 2023 gör vi en extra satsning på att det ska vara enkelt att hitta rätt produkt. Att vi nu får en tydlighet i infästningshyllorna är efterlängtat av våra kunder, och stämmer väl överens med det arbetet.

Solar har en stark hållbarhetsagenda och arbetar bland annat med Science Based Targets-initiativet (SBTi) och EcoVadis för att säkerställa en ansvarsfull värdekedja. SBTi är ett ramverk för att sätta vetenskapligt baserade klimatmål, och EcoVadis tillhandahåller ett verktyg för utvärdering av leverantörers hållbarhetsprestanda. På Arvid Nilsson har man en lång tradition av CSR-arbete och lanserade för några år sedan Miljöboxen, en miljövänlig och vattentålig förpackning i kartong som vunnit världsmästerskapen i förpackning.

– För oss är det väldigt viktigt att samarbeta med partners som har samma värderingar som oss när det gäller kvalitet och miljöansvar och som har ett starkt fokus på CSR-arbete. Jag ser fram emot samarbetet med Solar där vi arbetar långsiktigt och bygger ett hållbart samarbete tillsammans, säger Annika Folkesson, vd på Arvid Nilsson.