Varbergs Trä storsatsar i ny butik med större sortiment och tredubbelt Arvid Nilsson i hyllorna
Under våren öppnade Varbergs Trä sin nya butik i Varberg. Här satsar man på att ha ett riktigt brett och stort sortiment. Ett av målen är att vara bäst i stan på infästning, och en av leverantörerna är Arvid Nilsson.
– Behöver du infästning – åk till oss. Vi är kända för att ha mycket hemma. Nu har vi satsat rejält och tagit in ännu fler artiklar, säger Andreas Johansson, vd på Varbergs Trä.
Varbergs Trä är ett familjeföretag med anor från 1907 då Andreas gammelfarfar tog över faderns kvarnsåg i byn Gräsåsutanför Halmstad.
– Farsan är 82 år men jobbar fortfarande. Han jobbar varje dag och det är han som till stor del har ansvarat för bygget.
För tre år sedan drabbades Varbergs Trä av en stor brand när en lagerlokal brann ner.
– Det var mycket som brann upp, och vi har levt med ett mindre sortiment i tre år.
Så när man 2022 påbörjade byggnationen av ett nytt bygglageroch butik bestämde man sig för att satsa rejält. Den nya butiken har generösa ytor och ett brett sortiment.
– Vi ska ha många produkter inne. Det är bättre att kunden står här och väljer mellan två saker, än att de behöver åka någon annanstans. Vi vill underlätta snickarens arbete, och vi ska inte tappa kunder för att man inte hittar det man vill ha.
Ett av målen är att vara bäst i stan på infästning.
– Är man bäst på vissa sortiment så generar det andra affärer. Nu har vi tredubblat vårt sortiment på bult, mutter och bricka från Arvid Nilsson.
I butiken finns flera sektioner Store System, Arvid Nilssons lättöverskådliga butikskoncept som gör det lätt för kunden att hitta rätt produkt. Här finns infästning i både lösvikt och i Miljöbox, Arvid Nilsson vattentåliga förpackning i kartong.
Att arbeta för att minska sitt klimatavtryck är viktigt förVarbergs Trä. I samband med byggnationen installerades till exempel både solceller och värmepannor som tar tillvara på avfall från hyvleriet. Det genererar värme till både den egna anläggningen och några grannfastigheter.
Den nya butiken är rymlig och ljus med en rulltrappa upp till övre plan. På nedre plan ska det som snickaren behöver direkt finnas. Övre plan är vikt åt varor som handlar mera sällan, som till exempel arbetskläder
– Målet med anläggningen är att kunderna ska få en wow-känsla när de kommer in här, och att det ska kännas hemtrevligt. Vi har lagt mycket energi på detaljer som till exempel växtlighet.
Inne i butiken har man också byggt upp en lunch-hörna där man kan äta sin lunch eller köpa med sig en låda med dagens lunch från lokala kocken Lunch-hjälpen.
– Det är en trevlig service vi erbjuder för att spara tid åt våra kunder.